Zelf een website maken? Let hier op!

Ben je van plan om zelf een website te gaan maken? Dan is het belangrijk om op een aantal punten te letten. Om je zo goed mogelijk van start te laten gaan hebben wij een aantal zeer bruikbare tips voor je op een rijtje gezet. Lees gauw verder! 

Je onderwerp

Het belangrijkst is natuurlijk dat je concretiseert wat jouw onderwerp en doel van de site is. Pas dan kan je een duidelijke structuur uitstippelen, en een strategie gaan uitvoeren. Denk hierbij ook goed na over je doelgroep. Iets wat jij er mooi uit vindt zien, sluit niet altijd mooi aan op de doelgroep. Daarom is het aan te raden om een goed beeld van jouw potentiële klant te krijgen en daar op in te spelen

Wat is het doel?

Iedere website heeft een doel, en afhankelijk van het doel is de website anders ingedeeld en opgebouwd. Je moet van tevoren goed bedenken wat jouw doel is: is het informatie over een bepaald onderwerp verstrekken? Of een product verkopen? Zo zijn en er tal van onderwerpen waar je aan kunt denken. Gedurende de bouw is dit een belangrijk gegeven om constant rekening mee te houden. 

Design

Zoals eerder al vermeld, is inspelen op je doelgroep belangrijk. Dat geldt ook voor het ontwerp en design. Een hele stoere, mannelijk ogende website bijvoorbeeld, zal nooit goed passen bij het verkopen van vrouwenkleding. Kies dus niet alleen een design wat jij mooi vind, maar iets wat jouw doelgroep zal aanspreken. Als je doelgroep te veel uiteenloopt, kun je het beste een strak ogend, neutraal design kiezen. 

Content 

Het allerbelangrijkst is content. Als content relevant is voor de bezoeker, ga je verkeer pakken. Als je voor iedere behoefte, of vraag, een antwoord in de vorm van een webpagina hebt, is de kans groot dat je dus ook meer bezoekers zult trekken. Content is dan ook king! Content is niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen en videomateriaal. Je kunt dus op verschillende manieren aan al die behoeftes voldoen, en hoe beter de kwaliteit, hoe meer verkeer de content kan opbrengen. Helaas is hoeveelheid dus niet alles. Het beste is om op basis van een onderzoek, bijvoorbeeld op relevante zoektermen, een content planning te maken. Je kunt hier het beste “keyword tooling” voor gebruiken, en zo inzicht krijgen in wat voor content mensen behoefte aan hebben! 

Gegevens 

Zorg er voor dat alle gegevens duidelijk vermeld staan. Contactgegevens, je adres: zo kunnen potentiële klanten altijd contact met je opnemen, en loop je dus ook niet zomaar iemand mis!

Mobile responsiveness 

Tegenwoordig wordt er al bijna meer op internet gezocht via mobiele telefoons dan op laptops of desktops. Als je een website gaat maken is het dus heel belangrijk dat een website ook goed is ingericht voor mobiele telefoons of tablets. Een website moet dus mobile responsive gebouwd zijn! Je kunt met extensies die dezelfde naam bevatten, controleren hoe een website eruit komt te zien als hij wordt geopend op een mobiel.